Что такое партикуляр судна

ship’s particulars

Смотреть что такое «ship’s particulars» в других словарях:

ship construction — Introduction complex of activities concerned with the design and fabrication of all marine vehicles (ship). Ship construction today is a complicated compound of art and science. In the great days of sail, vessels were designed and… … Universalium

Bill of particulars — Bill Bill, n. [OE. bill, bille, fr. LL. billa (or OF. bille), for L. bulla anything rounded, LL., seal, stamp, letter, edict, roll; cf. F. bille a ball, prob. fr. Ger.; cf. MHG. bickel, D. bikkel, dice. Cf. papal edict, a paper.]… … The Collaborative International Dictionary of English

Joint Support Ship Project — The Joint Support Ship Project (abbreviated as JSS Project) is a project undertaken by the Canadian Forces to provide Canada with three multirole naval vessels. Project overviewPurposeThe JSS Project will replace the underway replenishment… … Wikipedia

Neva (ship) — Career (United Kingdom) Name: Neva Builder … Wikipedia

Hector (ship) — Career A full rigged Fluyt, the Hector was employed in local trade in waters of the British Isles as well as the immigrant trade to North America, having made at least one trip ca. 1770 carrying Scottish emigrants to Boston, Massachusetts.Her… … Wikipedia

General ship — General Gen er*al, a. [F. g[ e]n[ e]ral, fr. L. generalis. See .] 1. Relating to a genus or kind; pertaining to a whole class or order; as, a general law of animal or vegetable economy. [1913 Webster] 2. Comprehending many species or… … The Collaborative International Dictionary of English

Ruby Princess — Die Ruby Princess am Kreuzfahrtschiff Anleger in Istanbul (August 2011) p1 … Deutsch Wikipedia

bill — As a legal term, this word has many meanings and applications, the most important of which are set forth below: Bill of Rights. A formal and emphatic legislative assertion and declaration of popular rights and liberties usually promulgated upon a … Black’s law dictionary

bill — As a legal term, this word has many meanings and applications, the most important of which are set forth below: Bill of Rights. A formal and emphatic legislative assertion and declaration of popular rights and liberties usually promulgated upon a … Black’s law dictionary

Plymouth Colony — British colony 1620–1691 … Wikipedia

Ankh-Morpork City Watch — The Ankh Morpork City Watch is a fictional police force within the Discworld series of books by Terry Pratchett. It is based in the city state of Ankh Morpork on the Discworld. The Watch was originally two units, the Day Watch and the Night Watch … Wikipedia

Источник

Principal particulars of the ship/ Основные технич. данные судна

Что такое партикуляр судна. Смотреть фото Что такое партикуляр судна. Смотреть картинку Что такое партикуляр судна. Картинка про Что такое партикуляр судна. Фото Что такое партикуляр судна Что такое партикуляр судна. Смотреть фото Что такое партикуляр судна. Смотреть картинку Что такое партикуляр судна. Картинка про Что такое партикуляр судна. Фото Что такое партикуляр судна Что такое партикуляр судна. Смотреть фото Что такое партикуляр судна. Смотреть картинку Что такое партикуляр судна. Картинка про Что такое партикуляр судна. Фото Что такое партикуляр судна Что такое партикуляр судна. Смотреть фото Что такое партикуляр судна. Смотреть картинку Что такое партикуляр судна. Картинка про Что такое партикуляр судна. Фото Что такое партикуляр судна

Что такое партикуляр судна. Смотреть фото Что такое партикуляр судна. Смотреть картинку Что такое партикуляр судна. Картинка про Что такое партикуляр судна. Фото Что такое партикуляр судна

Что такое партикуляр судна. Смотреть фото Что такое партикуляр судна. Смотреть картинку Что такое партикуляр судна. Картинка про Что такое партикуляр судна. Фото Что такое партикуляр судна

Продолжаем разбирать задание № 5 к экзамену (Часть III). Читаем внимательно тексты и отвечаем на вопросы.

Задание № 5. Answer the questions of your examiners.

Темы для устной речи билета (Speak about …)

1. Taking pilot aboard.

2. Safety system on board a ship.

3. The ship’s crew, its duties

5. Duties of the officer on watch.

6. Responding to ship’s alarms.

7. Different types of ships.

8. Main particulars of the ship, her spaces and departments.

9. Process of anchoring.

10. Fire-fighting equipment, the fire alarm.

11. Responding to alarms “Abandon ship”, situation “Man overboard”.

12. Process of mooring.

13. Passing through narrows.

14. Shipboard training.

15. Family life. Biography.

16. Working experience. Carrier.

17. Advantages and disadvantages of the profession.

18. Prevention of pollution.

19. Safe working practice.

20. Plans for the future.

№ 5. Duties of the Officer on watch

1. The Officer of the watch is the Master’s representative.

2. His responsibility is the safety of the ship.

3. The Officer of the watch keeps alert watch on the navigating bridge. He must not leave the bridge until properly relieved.

5. He is responsible for steering the correct course.

6. The Watch Officer identifies ship and shore lights.

7. The Officer of the watch is in charge of close observation of approaching vessels.

8. He watches changes in the weather, the radar and echo sounder displays.

9. Не is responsible for proper work of the navigational equipment.

10. He informs the Master of critical and dangerous situations.

11. When ship at anchor the Officer of the watch provides effective lookout.

№ 7. Different types of ships (1)

There are different types of ships. They can be divided into general-purpose 1 and special purpose 2 ships.

General purpose ships carry general cargo. Special purpose ships are tankers, which carry oil, container ships fruit, barge, cement, gas carriers, heavy lift vessels, liquefied petroleum gas carries, timber-carriers, reefers, which carry perishable cargoes (for example, a refrigerated meat, a fish), bulkers, which transport bulked cargo (a corn, a salt, a coal) and many others, which specialize in carrying particular lands of cargoes.

Tugs, barge-carriers, salvage ships are ships for specific duties.

For example, an ice-breaker conducts ships through the ice, a salvage ship gives assistance to the ships in distress, and a tug assists ships in entering and leaving ports.

One of the special purpose ships is so called Ro-Ro ships. Ro-ro means roll-on and roll-off. The ship is so called so because her bow, stern and ramp allow vehicles to drive on and off board. The Ro-Ro ships transport cars, trailers.

There is a big port in our town, where you can see a lot of different ships: dry cargo vessels, timber carriers, passenger liners, container ships. Sometimes you can see hydrofoil crafts 3 and air-cushion ships 4 at moorage 5 of the Northern Dvina.

There are some shipbuilding and ship-repairing yards in Arkhangelsk. Solombala yard is the oldest in Russia. It was founded by Peter the First.

Nowadays some modern ships are built and repaired in Severodvinsk. One of them is for India. There are a lot of Indian ship-builders and seamen here. They work together with Russian ship-builders. As you know English is an official language in India and it is necessary to know it well to work with foreign workers and to teach them.

Notes:

Principal particulars of the ship/ Основные технич. данные судна

Length overall (o.a.) (m) – длина (наибольшая) (в метрах)

Draught/Draft (m) – осадка (м)

Deadweight (tons) – дедвейт (т)

Speed (knots) – скорость (узлы)

Lifting capacity (tons) – грузоподъемность (т)

Hold capacity (cubic meters) (HC) – вместимость трюма (м 3 )

Net register tonnage (NRT) – чистая грузоподъемность

Gross register tonnage (GRT) – валовая вместимость

Water displacement – (D) – водоизмещение

Engine power (kw) – мощность силовой установки (Квт)

r.m.p. – revolutions per minute – оборотов в минуту

№ 7. Different types of ships (2)

In dependence of the cargo handling method used dry cargo ships may also be divided into: LO-LO (lift-on/lift-off) vessels where handling of cargo is effected by derricks or cranes through cargo hatches; RO-RO (roll-on/roll-off) vessels where the cargo is rolled on board and rolled off through cargo ports 7 or doors in the bow, stern or sides of the ship; FO-FO (float-on/float-off) vessels where dock lift cargo handling method is used, that is floating cargo units (e.g. barges) are floated into cargo spaces (usually large holds). But there are also hybrid vessels 8 where combinations of the above mentioned methods are used, such as LO-LO/RO-RO (or LO/RO), RO-RO/ FO-FO (or RO/FO-RO-Flow) vessels and others.

Что такое партикуляр судна. Смотреть фото Что такое партикуляр судна. Смотреть картинку Что такое партикуляр судна. Картинка про Что такое партикуляр судна. Фото Что такое партикуляр судна

Пояснения к тексту

1. reefer = reefer ships — суда для перевозки рефрижераторных грузов;

2. to encourage — способствовать;

3. LASH-carrier = lighters aboard ship-carrier —лихтеровоз;

5.PROBO ship = product/oil/bulk/ore-carrier — судно, предназначенное для транспортировки нефтепродуктов, сырой нефти, навалочных грузов и руды;

6.CONBULKER = container/bulk-carrier — комбинированное судно, предназначенное для перевозки контейнеров и/или навалочных грузов;

7. cargo ports — лацпорты;

8.hybrid vessels — суда гибридного типа, сочетающие различные способы погрузки/выгрузки.

№ 18. Prevention of pollution (1)

As my future profession connected with sea, I am going to tell you just about this problem.

But in many places, the water has become polluted by throwing garbage overboard.

MARPOL-73\78 is the International Convention for the Prevention of Pollution from ships. It was adopted in 1973 and modified by its Protocol of 1978. It is the main document for all sea nations.

a) The ships should be equipped with technical facilities that prevent discharging oily waters or oil products into the sea.

b) There must be sewage treatment plant 5 and tanks on board the ship.

c) The crewmen should be informed of the Regulation that the disposal of all kinds of litter into sea is prohibited.

d) Food wastes should be stored in special receptacles and in the port dry rubbish and garbage should be taken away by ash-boats.

e) Every ship must have the International Oil Prevention Certificates.

The ecological situation in the Arkhangelsk region is also very serious. There are several pulp-and-paper mills, sawmills which pollute the air and rivers. The northern forests disappear. Different measures are taken to improve the ecological situation in the region. There are many stations, which observe the air, the state of rivers, lakes and the soil. Industrial enterprises build air dust filters. Rivers are cleaned up.

To protect nature is everyone’s duty. In order to solve 6 ecological problems people can plant trees, produce less garbage, use less energy, not to dump garbage into water, use ecological fuels and oils, etc.

1. endangered [ɪn’deɪnʤəd]– исчезновение

2. destruction [dɪ’strʌkʃən] – истощение

3. discharge [dɪs’ʧɑːʤ] – слив

4. sewage [‘sjuːɪʤ] – сточные воды

Источник

Партикулярная верфь

Партикуля́рная верфь (Первая Невская верфь, Судовой двор) — Санкт-Петербургская верфь для постройки гражданских судов, находившаяся на Фонтанке напротив Летнего сада, на территории Соляного городка, ограниченной современными улицей Пестеля, Соляным переулком и Гангутской улицей.

С самого своего основания Санкт-Петербург из-за своего положения в дельте Невы испытывал острую необходимость в организации речных переправ. Мостов тогда в Петербурге ещё не было. Для того, чтобы создать речной флот и приучить жителей города к поездкам по воде, Пётр I выпустил указ, обнародованный 4 июля 1710 года, о том, чтобы перевозные суда, если только позволяет ветер, ходили непременно под парусами, а не на вёслах. Доходы с перевозов дали возможность Петру создать Невский флот, и уже в 1716 году была учреждена Партикулярная верфь, на которой велено «делать к дому Его Императорского Величества и для раздачи, по указам, всякого чина людям безденежно и на продажу» разного рода небольшие парусные и гребные суда, а также за известную плату ремонтировать иностранные и русские коммерческие корабли и продавать на них разные материалы.

Принцип создания Невского флота состоял в том, что суда, входившие в его состав, жаловались в вечное и потомственное владение, с тем условием, чтобы владельцы содержали их в исправности, а по приходе в ветхость строили за свой счёт новые, таких же или больших, но отнюдь не меньших размеров. Раздача судов последовала 8 и 10 мая 1718 года. В указе 12 апреля 1718 года государь самым обстоятельным и общепонятным образом установил правила содержания в исправности этих судов, порядок их сбора «на экзерциции», производство самих экзерциций и, наконец, определил штрафы за неисполнение этих правил. В списке, по которому раздавались суда, числились синод, сенат, Невский монастырь, адмиралтейская и иностранная коллегии, полицмейстерская канцелярия, а также частные лица — несколько архиереев, сенаторов и других важных сановников, и вместе с ними — корабельные мастера, лекари, иностранцы и даже дамы. Некоторые учреждения и частные лица получали по два и по три судна, а баронам Строгановым, князю А. М. Черкасскому и канцлеру графу Г. И. Головкину пожаловано было по четыре судна.

В обязанности Партикулярной верфи входило не только содержание в исправности Невского флота, но и контроль за городскими речными перевозками, а также морскими сообщениями с окрестностями Петербурга, производившимися на казённых судах. Торговые суда должны были ежегодно проходить освидетельствование, которое заключалось не только в осмотре корпуса и такелажа судна, но и в проверке знаний шкипера и штурмана. Прошедшим освидетельствование судам верфь выдавала специальный аттестат, дающий право на осуществление перевозок.

Под управлением Партикулярной верфи состояли охтинские плотничьи слободы. Они были устроены в 1721 году при впадении Охты в Неву, на месте бывшей шведской крепости Ниеншанц с целью иметь при Петербургском Адмиралтействе опытных плотников и мастеровых. На берегу Охты было создано целое поселение, построено пятьсот изб для собранных из разных губерний ремесленников, которые были обязаны участвовать в адмиралтейских работах, за это они были освобождены ото всех податей и получали плату.

Первые деревянные здания Партикулярной верфи были построены в 1715—1722 годах архитекторами Г. Маттарнови, Н. Ф. Гербелем и Д. Трезини. Верфь имела обводный и внутренний каналы, прорытые в 1718 году. Вдоль современной Гагаринской улицы находились казармы судовых плотников и солдат морского ведомства. На территории Партикулярной верфи располагались также построенные по проекту Трезини контора и аптека (1716) и каменная смоляная баня (1719). Верфь также имела каменные ворота с башней и шпилем, склады, стапели, лесопилку, три деревянных моста. В 1743 году дереверянные здания Партикулярной верфи заменены каменными архитекторами И. К. Коробовым, И. Я. Шумахером и М. А. Башмаковым.

При Партикулярной верфи, по ходатайству заведовавшего верфью И. С. Потёмкина, в 1721 году была построена «в палатах» полотняная Пантелеймоновская церковь в память побед, одержанных русским флотом в день памяти великомученика Пантелеимона: в 1714 года при Гангуте и в 1720 году при Гренгаме. Уже год спустя был построен уже мазанковый деревянный храм. Позднее, в 1734 году, церковь была перестроена в камне.

В 1762 году строительство кораблей было перенесено на Выборгскую сторону в районе современного завода «Арсенал». Контора Партикулярной верфи оставалась на прежнем месте вплоть до 1784 года. В 1760—1780-х годах на месте бывшей верфи были построены амбары для хранения вина и соли, названные Соляным городком.

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *