Что такое почвень в еве
Scope: PAPI в Delve, а Triglavian в Pochven
Scope — прекрасная инициатива авторов EVE Online по созданию внутриигровых теленовостей. Иногда они бывают хорошими, иногда — не очень, но свежий выпуск Scope мне как-то уж очень понравился. Настолько, что я решил поговорить о новостях, рассказанных там.
Я, как обычно, предпочёл бы, чтобы о событиях в конкретной MMO рассказывали те, кто в ней живёт прямо сейчас. Но этот новостной выпуск Scope пробудил во мне чувства человека, который провёл во вселенной Нового Эдема много реальных лет. Все эти ракурсы пролетающих кораблей, знакомая фоновая музыка или сама заставка Scope. В общем, не могу молчать.
Первая часть новостного выпуска посвящена успешной установке коалицией PAPI опорного пункта в Delve в виде цитадели максимального класса: Keepstar. Это та самая коалиция, которая потеряла, как минимум, две другие подобные цитадели при установке (то, что я успел заметить, лениво поглядывая в сторону событий, которые меня не сильно касались) и понесла серьёзные потери, пытаясь закрепиться в Delve, где обитает Goonswarm. Они же были одной из сторон в последней крупнейшей битве, ставшей новым рекордом в массовых сражениях. В тот раз они опять проиграли.
Я старый диванный EVE-болельщик, и всегда болею против Goonswarm. Не будем уходить в исторические причины моего выбора, главное тут — я рад, что PAPI удалось проявить столько упорства и всё же добиться намеченной цели после целой серии поражений и сопутствующих потерь. А примкнувший к Goonswarm Red Alliance — что ж, так тоже во многом исторически сложилось.
Но вот что меня в этой истории беспокоит, и о чём мы говорили давно:
Война в EVE, опять же — исторически, это, прежде всего, столкновение экономических потенциалов.
Когда мне говорят, что бои в EVE скучны и неинтересны, я понимаю, что собеседник, возможно, не до конца отдаёт себе отчёт в том, что этот «бой» начался задолго до кульминации, которую он наблюдает в виде заторможенного перемещения крестиков, ценой в месяцы человеческих жизней. Все эти корабли должны были быть созданы. Все потери должны быть восполнены. Играть «последними картами» не принято, но иногда приходится.
Все последние годы Delve процветал, что демонстрировал каждый ежемесячный отчёт (вы не поверите, но их я тоже просматриваю, хотя давно не живу в EVE), посылая приветы тем, кто планировал плохое Гунам. По этой причине высокая обороноспособность Delve не вызывала у меня сомнений. С другой стороны, PandaFam Alliance Please Ignore (PAPI) тоже состоит не из бедных ребят: The Winter Coalition, Test Alliance Please Ignore и Legacy Coalition. Вот тут бы, конечно, развернуть интереснейший экскурс в экономический потенциал обеих сторон, чтобы война заиграла совсем другими красками, но на сцене появляется официальное RMT в виде тяжёлого бархатного занавеса.
Я не знаю, я просто не понимаю со своего дивана, действительно ли перед нами война реальных внутриигровых экономик, или компенсации, новые закупки кораблей, новые кипстары один за другим появляются, благодаря реальным деньгам людей, которые просто хотят пофаниться в массовых зарубах. Кто-то скажет — какая разница? Как вы понимаете, для меня она есть, и очень большая. Потому что если это война, которая начинается с каких-то непонятных транзакций, вместо развития внутиигровой инфраструктуры, для меня она будет простым замедленным сражением крестиков каких-то непонятных мне людей. Я не обвиняю ни одну из сторон, просто объясняю, как RMT может отравлять восприятие всего, что происходит в игре. Чем дальше человек от эпицентра, чем меньше понимает, кто есть кто, тем больше сама возможность бросает тень на всех участников. И новость хорошо оформлена, и победа (промежуточная) тех, за кого болеешь, а эмоции куда-то испарились вместе с интересом.
Тем временем Триглавиан, косплеящие советское политбюро не только по своей структуре, но и неразборчивой речью, сообщают, что теперь контролируют часть Империи.
И вот, опять же — с виду интересно, происходит какой-то движняк, метаморфозы пространства, соединение живого (игроков) и неживого (NPC), но что-то не даёт покоя. Извините. Суть изменений, напомню, в том, что игрокам было предложено «принять сторону». Не будем возвращаться к деталям и неочевидности последствий в выборе стороны, в новостях нам рассказывают, к чему всё пришло: Triglavian при поддержке игроков смогли захватить 27 планетарных систем, погасить межзвёздные ворота в них, вывести эти системы из транспортной инфраструкруры империи и создать особый регион под своим управлением — Pochven — в который попасть можно только через червоточины, путешествуя затем свободно между двадцатью семью замкнутыми системами.
Другая сторона — EdenCom — контролирует всё ещё огромную Империю, состоящую из сотен систем. Они знают поимённо всех пилотов, которые помогли акту отчуждения двадцати семи планетарных систем и участвовали в боях на стороне захватчиков. Какие последствия наступили для всех этих пилотов? Насколько я понимаю, ровным счётом никаких. Они всё так же пользуются всей оставшейся инфраструктурой Империи, могут беспрепятственно летать, торговать и пользоваться всеми благами цивилизации, при этом получив интересный кусок пространства. Драмы и накала страстей из этого не выходит.
То, что я, как собака Павлова, спустя много лет реагирую на заставку Scope и смотрю десятиминутный выпуск далёких от меня новостей до самых титров — заслуга тех времён, когда большинство событий были настоящими. Да-да, уже тогда были плексы, продажа персонажей, да и чёрный рынок RMT нельзя было отделить от крупных альянсов, но это воспринималось ложкой дёгтя, в отличие от внутриигрового реального движняка песочницы. И если вы меня спросите, в чём сила песочных механик, я отвечу — в том, что они настоящие. Как бы я ни относился к атмосфере грызни, но, простите, ни один пилот не смог бы летать на территории альянса, в нападении на который участвовал. У каждого действия, у каждой победы, у каждого поражения, у каждого грузовика добытой руды, у каждой произведённой продукции была точка приложения и последствия этого приложения. То, что в EVE Online называли «Эффект Бабочки». И ведь до сих пор держит.
Автор: Atron
Автор и основатель проекта «ММОзговед». Наш сайт сделан для того, чтобы все мы могли делиться своими впечатлениями о любимых MMO и мыслями по поводу важных для нас тем. У нас нет открытой или скрытой рекламы, мы принципиально работаем исключительно в интересах игроков. Если вы тоже считаете это важным, поддержите нас через Patreon. Вместе мы сможем больше.
TABLE OF CONTENTS
Pochven consists of 27 former k-space systems transformed into a new region. Gates within the region require a high positive standing to the Triglavians. The former gates were disabled, and now there are no permanent connections to the rest of New Eden. Instead, entry and exit is via wormholes or by specific filaments. The purpose of this manual is to give a practical introduction and an overview for how to enter Triglavian space, to facilitate continued operations against the invaders. We assume the reader is familiar with how filaments and wormholes work in general.
Systems in Pochven are divided into three Krais, one for each of the three Triglavian Clades (Veles, Perun, and Svarog). Each of the Krais has a home system (Archee for Veles, Niarja for Svarog, Kino for Perun). There are six border systems between Krais (Ahtila and Senda between Veles and Svarog, Arvasaras and Sakenta between Veles and Perun, Otanuomi and Urhinichi between Perun and Svarog). The rest of the systems are called “internal”. Since YX123-05-04 gates between other systems have been open for all; entering home systems via gates requires 7.0 Triglavian standing.
A full description of Pochven is beyond the scope of this guide, but the region is similar to wormhole space in many respects. Local is delayed. Bombs, booshes and bubbles work except in certain deadspace pockets. Unlike in wormhole space, structures cannot be anchored and cynosural fields cannot be lit.
POCHVEN WORMHOLES
Five types of wormholes connect to Pochven. There are no real static wormholes into Pochven or out of Pochven. If a wormhole expires or is rolled, it immediately respawns, but the origin point always moves within certain limits. This means it is not possible to control entry/exit to Pochven systems the same way it is to wormhole systems via their statics.
Each wormhole to Pochven has guarding entities. The wormhole end away from Pochven will always have Triglavians on it; the end in Pochven will have Drifters, Rogue Drones, or Edencom at it, depending on the type of the wormhole (not its exact location). The guarding entities appear both as stationary escalating “sites” at the wormhole itself and as roaming entities in the system.
The Pochven wormhole types are as follows:
Note that the last three wormhole types (U372, F216, C729) can only be opened from outside of Pochven or by the random effect of wormholes opening inside the last 16 hours of their lifetime (which these wormholes always are). The first two types (C450, R081) spawn inside Pochven.
For the first four types (X450, R081, U372 and F216) there are few of them and they move around, so no system in Pochven is guaranteed to have one at any given time. The C729s, however, is where it gets interesting.
ENTERING POCHVEN VIA THE C729 WORMHOLES
Every Pochven system has a C729 wormhole at all times. However, they act in an inverted fashion from normal J-space statics: the C729 «entrance» spawns outside of the system, with the K162 «exit» inside. The C729 side will spawn in a system that was within 3 jumps of the Pochven system when looking at the map from before Pochven was created. If the wormhole expires or is rolled, a new C729 will spawn in one of those systems, connecting to the same Pochven system. Here, normal wormhole logic returns, and the wormhole only becomes visible on the Pochven side if someone warps to it, or by random chance.
This means that if you scan all signatures in all the systems that used to be within 3 jumps from a Triglavian system, you are 100% guaranteed to find the C729 entry to that system. These systems can be highsec, lowsec, nullsec, and in some cases, even other Pochven systems. Wormholes do not spawn in Jita (and this includes, according to observations so far, C729s).
It also makes it difficult, if not impossible, to control the entry from k-space to a Pochven system from inside the system: if you roll the wormhole, a new one will immediately spawn inside a relatively small region. To quickly locate the new wormhole from outside of Pochven immediately after the existing C729 is rolled or expires, you only need to note in which systems a new signature has appeared and to scan that signature. You can use the Agency list of cosmic signatures to help in this (Cosmic Signatures under Exploration).
The end of this document has a schematic of the candidate systems for each Pochven system and links for them on Dotlan.
ENTERING POCHVEN VIA FILAMENTS
In addition to wormholes, you can enter Pochven via filaments. There are filaments for 1, 5, and 15 people for each type. To use a filament, the people wishing to enter into Pochven must be in a fleet, everyone’s safeties must be on yellow or red, and no one can have a combat timer. Fleet must be at least 1000km away from celestials and stations.
You cannot activate entry filaments from inside Pochven, but have to exit (via a wormhole or using an exit filament) first.
The types of entry filaments are:
In addition there are two kinds of exit filaments, Glorification “Devana” that take you to a random Triglavian minor victory system, and Proximity “Extraction” that takes you to somewhere close to the Pochven system on the old map.
Filaments can regularly be looted from wrecks of various related entities and be sold on the open market. As such, they are usually available in all the major market hubs.
RECOMMENDATIONS FOR LOCATIONS FOR STAGING FOR ATTACKS INTO POCHVEN
The areas of space where wormholes to each Pochven system can be found vary a lot.
Some areas are completely high sec, some include low and a few even null systems. Most areas are connected, but for some systems the removal of the gates means that the candidate area is split into two, sometimes quite a few jumps in between. Certain Pochven systems are in range of each other, meaning that there is a chance that they do not at a given time have a connection to k-space at all.
For ease of operations into a Pochven system, we ideally want the entry area to be small and in high-security. We also want it to be connected, to avoid travelling several jumps between candidate systems. Entries to other Pochven systems are undesirable, as they can mean the system goes unreachable from outside for times. Based on these characteristics we can construct a desirability score for the systems.
In Table 1 are listed all Pochven systems in the order of their estimated suitability for attack.
The candidate systems are far from equally distributed over known space. In cases where the exact system of Entry into Pochven does not matter, it is generally more feasible to use filaments than wormholes, but in the rare case one wants to enter via wormholes but the exact destination does not matter, choosing a staging area in a region with multiple potential entry systems makes sense. For this reason, the Caldari State is in a unique position; made even more practical by the proximity of Jita 4-4. Table 2 shows the number of C729 candidate systems in each region.
Инструменты пользователя
Инструменты сайта
Боковая панель
Полезный софт/ссылки
Альянсовые ресурсы
Альянсовые ссылки
Разное полезное
Содержание
Гид написан альянсом Triglavian Unity, редактор Heavy MetalNVRSK
ОБЩАЯ ИНФОРМАЦИЯ
Во всех системах Почвеня действую «погодные» условия:
УСТРОЙСТВО
На данный момент для передвижения между системами требуется следующие стенды:
Home ⇒ Internal стенд не требуется
Internal ⇒ Home +7
МЕХАНИКИ
СТЕНДЫ
Вся жизнь в регионе завязана на стенде к Triglavian Collective, без него накладывается масса ограничений, не говоря уже о том, что вы не можете считаться настоящим Кибернавтом и нести знамя Zorya Triglav по галактике, сжигая врагов коллектива в пламени лучей дезинтеграторов!
На триглавский и эденкомовский стенд не действуют навыки отношений.
Требования по стенду:
Доступ к службам на НПЦ станциях:
Отношение неписи
Самые простые способы поднятия стенда в почвене ( соло):
*Рекомендую сначала ускоренно набивать стенд до +3 на дрифтерах/слиперах/эденкоме, после +3 перейти на набивание двойного стенда (не трогая эденком), в итоге, у вас будет >+7 к триглавам и >+0 к эденкому
КАК ПОПАСТЬ В ПОЧВЕНЬ
На данный момент попасть в регион можно двумя способами: через червоточины и по филаментам
ЧЕРВОТОЧИНЫ
В Почвень ведут 5 видов червоточин. Точка приварпа находится в 70км от червоточины. Снаружи они всегда охраняются Триглавами. 3 вида изначально появляются не в Почвене:
И 2 вида появляются в Почвене:
Более подробно вход через C729 описан здесь
ФИЛАМЕНТЫ
*Для выхода из ВХ или Нулей к Jita удобно использовать связку филаментов Border+Proximity, так вы гарантированно окажетесь в Калдарском спейсе.
НЕПИСЬ
Дроны/Слиперы/Дрифтеры после патча:
ЭДЕНКОМ/Триглавы
Особенности нпц в почвене:
Дроп с неписи: дрифтеры/слиперы/дроны
АНОМАЛИИ
РУДНЫЕ АНОМАЛИИ
Копка в Почвене больше подходит для местного производства, из-за невозможности сжимать триглавскую руду, т.к. на данный момент в игре просто отсутствуют их сжатые версии). Из этой руды можно получить практически все минералы кроме Mexallon и Pyerite. На все рудные аномалии может приварпать непись курсирующая по системе. Пространство вокруг аномалий является дед спейсом, т.е. там нельзя переварпывать.
Встречаются 2 основных типа:
БОЕВЫЕ АНОМАЛИИ
Есть 4 вида “обычных” сайтов, может быть несколько штук в 1 системе.
Специфика: 3 волны с возможным дореспом, после уничтожения критической массы неписи в 3 волне приходит выплата 8.5кк (если во флоте от 1 до 3 человек) и оставшаяся непись разварпывается. Сложность может быть разная, к примеру в респе могут быть только фрегаты и крейсера, а могут быть 5 бш.
ФАРМ ВХ
Ещё один способ заработка, фарм неписи на червоточинах. Приводит к эскалации соответствующей неписи в системе. За первую волну выплата 5кк каждому участнику в гриде, за вторую 15кк, за третью 50-60кк. Промежуток между волнами может быть значительным (больше 30 мин) пока нет подтверждены данных, что на это влияет.
При эскалации на дырке начинает появляется более злая непись (кары, мазера дронов, дрифтеры с ДД и т.д.).
Хорошо подходит для фарма стенда.
КРАТКИЙ КУРС ВЫЖИВАНИЯ
Прежде всего, необходимо помнить, что вы находитесь в ВХ здесь не работает локал, а это значит, что нужно прокачивать *паранойю в 5 и постоянно пользоваться подсканом. Фактор «Клоки Локи» здесь присутствует всегда.
Pochven
Pochven (Triglavian: POCHVEN ) is a region of space controlled by the Triglavian Collective introduced in the «Totality Realized» patch of October 13 2020. It is often referred as Triglavian Space.
The region consists of 27 star systems split to three constellations of 9 stars. Other than the home systems, the gate connections form a simple loop with no branches or dead-end systems.
Fleets of Triglavian, Drifter/Sleeper, Rogue Drone and EDENCOM ships roam the systems.
Contents
Mechanical differences
Triglavian systems are similar to wormholes with additional NPC stations and stargates.
Entering and exiting
Wormholes leading to and from the Pochven Region:
The forces guarding the wormholes to and from Pochven are different depending on which side you are on:
Note that players with positive (0.01 or higher, NOT 0.00!) standing toward both Triglavians and EDENCOM forces can get into or out of Pochven relatively safely this way.
Burning the 70 km distance from the signature to the wormhole can be averted by bookmarking the wormhole and warping to the bookmark instead of the signature. The wormholes are NOT deadspace, so you can warp freely around the wormhole.
Region-wide cynosural field jammers stops anyone from lighting a cyno, which means capital ships cannot jump into the Pochven region. Note that similar to how it works in high security space and in incursion constellations, this does not stop capital ships already in the region to jump out of the region.
Pochven Region Filaments
Filaments allow a Fleet of up to 1, 5 and 15 subcapital ships to enter or exit Pochven.
Standings
Stations in Triglavian space have standing requirements for many of their services.
Action | Standing requirement |
---|---|
Market, inventory | None |
Docking | -0.05 |
LP store | -0.01 |
Fitting | 1.00 |
Repair | 2.00 |
Jump clone (swap only) | 3.00 |
Reprocessing | 3.00 |
Manufacturing | 4.00 |
Corporation office | 4.00 (corp standing) |
The LP store trades many items for use by players. They require a commodity called Interstellar Navigation Logs that drop from all non-Triglavian NPCs that spawn all over Pochven.
All blueprints are 1-run and are effectively consumed once used.
Triglavian conduit gates to home systems also require 7.00 standing. The other Pochven conduit gates are open to all.
If players wish to gain positive standings with both EDENCOM and the Triglavians so they can travel through all of hisec without being bothered by them again, they can do so relatively easily in Pochven, provided they do not already have negative standings. Killing NPCs in Pochven other than EDENCOM or Triglavian forces will reward the player with a small standing increase with both factions. The easiest method to do so is to use a destroyer to kill a single weak Rogue Drone in Pochven. For more detailed standing guide see Getting positive Triglavian and EDENCOM standings.
Mining sites in Pochven
Pochven systems also spawn ore deposits periodically through the systems. These ore anomalies can be mined for Bezdnacine, Talassonite, Rakovene and Spodumain. The value of the ores depends on where the deposits are located; border systems have the lowest quality, internal systems have moderate quality, and home systems have the best quality ores. Home systems also have a chance of spawning Mercoxit as part of their ore deposits.
Ore anomalies contain practically every single mineral available from K-Space, with the exception of Mexallon and Pyerite, which must be imported from K-Space in order to manufacture products requiring those minerals.
Asteroid belts do not spawn in Pochven systems.
Home systems will spawn higher-yield Spodumain and Mercoxit, as well as containing «Hadal» and «Abyssal» higher-yield ores that can be reprocessed for a 5% and 10% increase in mineral yield.
The ore deposits are named differently depending on the type of system.
System | Ore Types |
---|---|
Border | Border Field |
Internal | Internal Field |
Home | Home Field |
There may also be Ubiquitous Mineral Fields that can spawn in system, which can be mined for reaction materials like Neodymium.
Ice belts can still spawn in systems that once frequently spawned them before Pochven was formed, though at a reduced rate than before.
IMPORTANT NOTE FOR MINERS: Roaming fleets of EDENCOM, Triglavian, Rogue Drone, Sleeper and Drifter ships can warp to these sites. If one does not have neutral/positive standings with the rats, immediately warp out unless you are confident that you can take on them.
In some situations, NPC fights can take place at these anomalies.
Combat sites in Pochven
PLEASE NOTE: Wormholes in Pochven spawn FAR more rats compared to in combat anomalies. It is HIGHLY RECOMMENDED to clear out the wormhole sites with multiple people; the damage output can become very high, even if the guarding rats are Rogue Drones.
Wormholes in Pochven spawn multiple waves of rats on them. The roaming rats and perhaps the combat sites in the system depend on the spawned wormhole. The roaming fleets of rats are not to be taken lightly; they often include normal and stronger rats and very few scout-type rats. For example, if there is a wormhole leading to W-Space in a Pochven system, the roaming fleets will often consist of «Hypnosian» and «Aroused Hypnosian» rats, which are quite strong and are very difficult to tank and kill. Sometimes they can spawn with Drifters, which are extremely dangerous to deal with and are not to be taken lightly.
All Wormholes can jump up to Battleships and will not let capital ships through. They all last 12-16 hours before collapsing.
Pochven wormholes are all Level II scan difficulty on the K-Space side. The wormholes inside Pochven can be Level I or Level II scanning difficulty.
The C729 entrance is most common and spawns in high and low security space in systems within a few jumps of the destination system in Pochven (before the region was created). The C729 identifier is present on the K-Space side, and the default K162 signature is present on the Pochven side.
In most Pochven systems, C729s are static wormholes.
Clearing all NPCs spawned on a wormhole will award ISK from the Triglavian Collective when completed. Please note that the rats often warp around and are often significantly harder to clear than rats in combat anomalies.
The majority of the combat anomalies are almost impossible to run solo. The only exception would be Rogue Drone sites (which can be run in a smartbombing battleship or sniper) or Convocation Watchpost sites (about the difficulty of an Emerging Conduit).
The Incipient Drone Swarm, Convocation Watchpost, EDENCOM Scout Fleet and Torpid Sleeper Hive anomalies are ungated, while the rest are behind acceleration gates. All sites will pay out ISK (and DED LP in the case of the World Ark and the Stellar Fleet site) when they are completed.
Local NPC behavior
Triglavian and EDENCOM roaming fleets will aggress players who do not have neutral or positive standings with them. Drifters, Rogue Drones and Sleepers appear hostile to all players regardless of neutrality or standings and will roam around systems periodically, switching locations every 10-15 minutes.
Rats can warp to planets, moons, stations, the sun, wormholes and ore anomalies.
Unlike NPC behavior in K-Space, the five main Pochven factions are extremely aggressive to each other and will attack each other on sight if they meet each other on grid. They will call in reinforcements if enough NPC ships are destroyed and often result in massive fights breaking out at random locations. These fights often attract players wanting to help destroy NPCs for standing ticks or for nabbing loot and salvage dropped from ship wrecks left behind at a fight location.
Important note: As of 4/5/21 Triglavian and EDENCOM ships have been confirmed to attack players during these multi-faction fights, even those friendly to those factions. This often happens when a player aggresses a target that the ships friendly to them are attacking already.
There also appears to be a bug in the NPC AI where hostile ships do not attack players until one of them is destroyed.