Что такое полилог в английском языке
полилог
1 полилог
См. также в других словарях:
полилог — сущ., кол во синонимов: 2 • беседа (30) • разговор (53) Словарь синонимов ASIS. В.Н. Тришин. 2013 … Словарь синонимов
ПОЛИЛОГ — (от греч. polys – многочисленный + logos – разговор). Разновидность диалогической речи: разговор нескольких собеседников. Термин возник при исследовании коммуникативных свойств языка как добавление к термину «диалог». Для П. характерны… … Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам)
Полилог — (гр. – много суждений) – способ обсуждения проблем с участием трех и более сторон, имеющих разные точки зрения на нее (сравните, монолог, диалог). Полилог возможен в формах: беседы, дискуссии, конференции, диспута, организационно деятельностной… … Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога)
Полилог — (от греч. πολύς многочисленный и λόγος, здесь разговор) разговор между несколькими лицами. Термин возник при исследовании коммуникативных свойств языка как добавление к термину «диалог» (см. Диалогическая речь), частично совпадая с ним по… … Лингвистический энциклопедический словарь
ПОЛИЛОГ — (от греч. poly много, многое и logos слово) дискуссия, беседа трех и более участников; полилог культур, полилог мира (по аналогии с диалогом) … Профессиональное образование. Словарь
Полилог — (от греч. polys многочисленный и logos здесь разговор) разновидность речи, в которой несколько участников и все они активны в речевом отношении. Количество говорящих (два или больше двух) не является дифференциальным признаком позиции «диалог П.» … Педагогическое речеведение
Полилог — – разговор между несколькими лицами, термин является дополнением к понятию диалог, частично совпадая с ним. Полилог как форма разговорной речи присутствует в некоторых жанрах печатной и аудиовизуальной журналистики … Энциклопедический словарь СМИ
Полилог — (греч., букв. ’речь многих’) разговор многих участников. При этом предполагается, что роль говорящего переходит от одного лица к другому, в противном случае разговор превращается в монолог. Является синонимом слова диалог, так как ошибочно… … Википедия
полилог — (от греч. polys много и logos слово) разговор нескольких действующих лиц в литературном произведении. Ср. диалог … Словарь литературоведческих терминов
полилог — 1. Разговор между несколькими лицами, при чередовании говорящих и слушающих. Количество говорящих (больше двух) не изменяет этого принципа. 2. Разговор, беседа между многими лицами. Ср. диалог, монолог … Толковый переводоведческий словарь
полилог — полил ог, а … Русский орфографический словарь
polylogue
1 polylogue
См. также в других словарях:
polylogue — noun Any living language is constantly changing with words developing as the need arises … Wiktionary
polylogue — /ˈpɒlilɒg/ (say poleelog) noun communications among many people, or groups of people.
polylogue — … Useful english dictionary
КРИСТЕВА — (Kristeva) Юлия (р. 1941) исследователь в обл. лингвистики и семиологии, проф. ун та Париж VII. Выдвинула идею множественности языков, полилога, новой полирациональности. Задачей культуры и эстетики К. считает выявление поливалентности… … Энциклопедия культурологии
Philippe Sollers — (born Philippe Joyaux 28 November 1936, Bordeaux, France) is a French writer and critic. In 1960 he founded the avant garde journal Tel Quel (along with the writer and art critic Marcelin Pleynet), published by Seuil, which ran until 1982. In… … Wikipedia
Vytautas Kavolis — (b. October 8, 1930 in Kaunas d. June 25, 1996 in Vilnius) was a Lithuanian born American sociologist, literary critic, and culture historian. BiographyWith his parents, Kavolis left Lithuania in the wake of the Soviet occupation in 1944, living… … Wikipedia
Julia Kristeva — Philosophe et psychanalyste française Philosophie contemporaine Julia Kristeva en 2008 … Wikipédia en Français
Peter Watkins — Pour les articles homonymes, voir Watkins. Peter Watkins Données clés Naissance 29 octobre 1935 Nationalité … Wikipédia en Français
Philippe Sollers — en 2011 Activités écrivain Naissance … Wikipédia en Français
Roland Sabatier — Pour les articles homonymes, voir Sabatier. Roland Sabatier (né à Toulouse, le 23 juillet 1942) est un artiste et auteur pluridisciplinaire français appartenant au groupe lettriste … Wikipédia en Français
Sollers — Philippe Sollers Philippe Sollers Philippe Sollers Activité(s) romancier, essayiste Naissance … Wikipédia en Français
Полилог на уроках английского языка
«Управление общеобразовательной организацией:
новые тенденции и современные технологии»
Свидетельство и скидка на обучение каждому участнику
POLYLOGUE AT THE LESSON OF ENGLISH
I do not feel like beginning the lesson with a hackneyed (common place or banal) phrase that today’s lesson is an unusual one. Look around and see for yourselves that it is. But this lesson’s peculiarity is that it is organized so as to show how we should work out a group talk, a discussion, a polylogue in class; we should answer the question if there is any way of teaching its technology working out its devices.
Beginning the third form we, teachers, try to draw our pupils in some group talks and go on elaborating our methods in junior and senior forms.
Our today’s topic is sport. Our pupils first get acquainted with the vocabulary of the topic in primary school and then work at it in junior forms, and at last prepare an exam topic in senior forms.
Let us revise first how we elaborated polylogues in junior forms. The kids will help me to show the stages of elaborating a polylogue.
P1: To begin with, the teacher tells us some story with translation into Russian of some phrases then roles are distributed among us.
P2: The aim of the second stage is to learn the vocabulary phrases.
P3: You should make a circle. Look at me, listen to me, repeat after me, with my gestures, facial expression (mimicry), beating the rhythm and dancing, singing, make up questions.
P1: Then comes the third stage (active). The teacher pronounces some sentences quietly – louder – very loudly.
T: In Russian – quietly, in English – louder (Russian phrase – English phrase, in turn).
P1: Then comes a musical séance when the teacher reads the text – the reading is accompanied with music.
P2: These are the stages of elaborating a polylogue prepared by a teacher and given as it is. So this is all there is to it.
P3: But our seniors prepare polylogues themselves and their elaborating usually consists of three levels.
There are three levels of polylogue elaboration.
Since our talk is to teach the pupils to speak on some topic and take part in conversations it is with this aim in view that we introduce and consolidate some certain vocabulary.
What vocabulary, phrases – speech units have you learnt?
P1: – kinds of sports,
sport at our school (in Russia, in England),
favourite kinds of sports and their rules.
T: Situational clichés or conversational formulas of agreement,
T: Grammar devices – Modal constructions – to express disbelief, certainty, surprise, doubt (What modal constructions do you know and what do they mean?). The Subjunctive Mood of Unreal Condition and Wish.
The initial stage presupposes introduction and consolidation of the vocabulary. There is a variant of introducing of a new vocabulary just during the first presentation of a polylogue. But it will take a lot of time here. The conflict of our today’s polylogue is as following:
There is no denying that sports is an essential part of our pupil’s daily life. Most of our kids go in for sports and your favourite kinds of sports are… In fact, there is no way of listing them all. You are keen on sport and good at many kinds. Our school gym is a popular place with our kids, it is full of very nice sports equipment.
But inspite of all this there are some undisciplined lazy pupils who prefer playing truant during the lessons of PT. They think that it is a waste of time to attend those lessons, that the gym is poorly equipped and there is no sense in joining any sports society. Two of them are here: Lera (all is good for nothing), Nastya – grumbles – finds faults in which teachers, parents, sophomores, juniors, seniors take part.
Now we are present at a class meeting devoted to some lessons problem. PT teacher Maria Alexandrovna – a good and serious, responsible professional (Masha) – is very much concerned about those two neglecting her lessons and is trying to persuade them to come.
Also taking part in the conversation are two sportsmen enthusiasts: Katya – enthusiast taking up sports very seriously and Dasha – who is concerned about her health and figure and speaks in favour of aerobics, has a practical kind of mind. Another Katya is very much disappointed in sports though she went in for gymnastics some years ago and overtrained. Nastya – a successful swimmer – miss success, Anya – disappointed – was even injured playing basketball and overtrained, Nastya is the one who misses mother Natalya Pavlovna – realizes what is good, what is bad and says that she cannot imagine her life without movements.
As you are aware that our school takes part in the international teachers and students sports program, no wonder that Miss Atkinson, a PT teacher from Leeds, came to our school and is taking part in the conversation together with her pupils. Helen – English student: sports prevent from drug and alcohol addiction and Julia – they speak about the influence of sport on their everyday life and even on the English language – is sure that the English attend their pets better than their kids, a devoted mother. Miss Atkinson appeals to the kids to follow the principle – if you cannot get the best, make the best of what you have.
The polylogue itself is the final part. There is preliminary job.
To keep the ball rolling – that is to make sure that the progress in composing the polylogue continuous on a project. Let us do the following – elaborate its parts, master the vocabulary, make up various dialogues, discuss some certain problems – bearing in mind my task – to use the above mentioned grammar devices where it is possible but not for the sake of its usage (because the connotation of the construction is different) but to express some ideas/notions while composing the polylogue.
a sport has to be something physical involving a lot of exercise
a sport has to be competitive and it has to involve skill
a sport is played with equipment of some description usually a ball or racket or something similar
All work and no play makes Jack a dull boy.
to be pleased as Punch
that’s all these is to it
a dark horse – came from horse racing, whose racing capability was unknown
to be a good sport – a good fellow
to break the record – do something that has not been done before
it’s a pretty kettle of fish – неловкая ситуация
it’s not cricket – it is not fair
to talk a horse’s hind leg off – заговорить до смерти
to talk somebody’s head off
to be batting on a good-wicket – находиться в благоприятном положении
two strings to one bow – a second alternative if one’s first attempt fails
to win hands down – win easily (from horse-racing, a jockey is letting his hands drop in relaxing his hold on the reins means that he is not having to worry himself to make his horse go faster)
to keep the ball rolling – to make sure that progress continues on a project
to lose the game – not to manage in a difficult situation
In order to reveal (expose) some similar and opposite points of view on the disputed problem, draw more participants in the conversation, make the information clear. You should make up bridges, give hints. So, do the following:
use conversational formulas of agreement/disagreement,
use conversational formulas giving/adding more information (enriching what your partner says),
give questions specifying the information – making the information more exact,
give advice and promises to each other,
give provocative questions,
give ironic remarks – emotional remarks,
Speaking about advantages and disadvantages of going in for sports, necessity and use of attending PT lessons we cannot but turn our eyes on the proverb: All work and no play makes Jack a dull boy. Comment on it using the above mentioned Modal Constructions and The Subjunctive Mood.
Since you know that English students and teachers have come to your school and you read a lot of books about England and got much information about life in England. You are very much surprised that the British treat their pets better than their own children – I would love you to carry on the dialogue asking an English student whether it is right expressing your surprise, indignation, criticism plus grammar.
Many people think that sport is very rude – boxing is a strange business. A Russian kid supports this point of view, which is quite alien to the British student/teacher who is aware of the fact sport, penetrated into all spheres of the British life and even influenced the language.
Since more and more people today are anxious about their health and do not want to gain weight – aerobics is popular with us.
Having watched an episode of “Family album” video – you are to convince your friend that aerobics is just what she really needs and very easy.
First – be ready to give all the variants of expressing the idea – that something is very easy (in chorus).
Since the essence of the conflict of our future polylogue is to persuade the student who misses the lessons of PT to attend them, imagine such a situation: the one who plays truant speaks to her parent explaining the reasons of her truancy (it is a pretty kettle of fish for me to say this) – lessons are dull and monotonous, equipment is very scarce. The parent agrees/disagrees, advises. The kid promises to attend.
It is not a secret that sports today is turning into more and more professional, it leads to overtraining and stresses, many become injured and get disappointed in sports. The one who has been injured warns the sports-minded friend, enthusiastical by going in for sports, about negative prospects of taking up too much sport.
Express your ideas about the prospects of future cooperation of Russian and English PT teachers at our school giving hints, making up bridges to the next participant.
It is not a polylogue yet but thanks to this job, we feel the structure of a future group discussion.
While getting ready for the polylogue and working out its parts (making up dialogues) you were supposed to write down either whole conversations or parts or some expressions. It depends on the pupils’ capacity, memory, how complicated this or that topic is.
Finally comes the D-day – the moment of presentation of the whole polylogue. The legend is just the same – the end should be as following: the students give in and promise not to miss PT lessons any more.
A possible result is that one student who was ill, at last came to school, found out about the contents and having come home tells her parents about the meeting.
You will remember the vocabulary, situational clichés and the grammar devices and will always be able to express your attitude to sports and take part in similar dialogues and group talks in real life. I am pleased as Punch with your work.
Что такое полилог в английском языке
Войти
Авторизуясь в LiveJournal с помощью стороннего сервиса вы принимаете условия Пользовательского соглашения LiveJournal
ДИАЛОГ И ПОЛИЛОГ
Вот как различия между диалогом и полилогом объясняет справочная служба русского языка:
В школе термин полилог активно не используется, а диалогом называют «вопросно-ответную форму речи, при которой происходит обмен высказываниями (репликами) между говорящими» (Лемов А. В. Школьный лингвистический словарь. М., 2006). Термин полилог в словаре Лемова отсутствует. Энциклопедический словарь-справочник «Культура русской речи» (М., 2003) определяет эти термины таким образом: диалог – текст, создаваемый двумя партнерами коммуникации. «, полилог «чаще всего указывает в современных лингвистических (и не только в лингвистических) работах, что в создании текста участвуют на относительно равных основаниях более чем два партнера коммуникации, в то время как диалог создается только двумя говорящими».
Таким образом, слово диалог может употребляться в широком значении (разговор между двумя или несколькими лицами) и в узком (разговор между двумя собеседниками). Второе значение актуализируется, когда важно противопоставить два вида коммуникации – между двумя говорящими и более чем двумя.
Posts from This Journal by “говорение” Tag
Сегодня в блоге новый гостевой пост. Галина Лэнг преподаёт русский язык в Австралии. Она поделилась с нами историей создания…
Книга Раисы Александровны Кульковой «Я хочу тебя спросить» теперь в свободном доступе Отличная новость для преподавателей,…
Учебники и пособия по РКИ уровня С1
Достижение третьего сертификационного уровня (С1) общего владения русским языком свидетельствует о высоком уровне коммуникативной компетенции во…
Коллега Lembergerin Ana в группе Методика преподавания РКИ для всех поделилась полезными ресурсами, которые пригодятся преподавателям для…
Коллеги напомнили (спасибо Ольге Ермаковой), что на уроках РКИ можно использовать рисунки датского художника-карикатуриста Херлуфа Бидструпа. С их…
В наши дни ни один учебный процесс уже не обходится без использования технических средств обучения и ресурсов интернета. Компьютерная…
https://ok.ru/iktpedagog/topic/69744374576551 Как организовать специальный курс для родителей, которые усыновляют детей из…
Следует ли знакомить учащихся-нефилологов с русскими говорами (хотя бы просто продемонстрировать примеры) и на каком этапе? В целом сейчас…
Полилог
Полезное
Смотреть что такое «Полилог» в других словарях:
полилог — сущ., кол во синонимов: 2 • беседа (30) • разговор (53) Словарь синонимов ASIS. В.Н. Тришин. 2013 … Словарь синонимов
ПОЛИЛОГ — (от греч. polys – многочисленный + logos – разговор). Разновидность диалогической речи: разговор нескольких собеседников. Термин возник при исследовании коммуникативных свойств языка как добавление к термину «диалог». Для П. характерны… … Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам)
Полилог — (гр. – много суждений) – способ обсуждения проблем с участием трех и более сторон, имеющих разные точки зрения на нее (сравните, монолог, диалог). Полилог возможен в формах: беседы, дискуссии, конференции, диспута, организационно деятельностной… … Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога)
ПОЛИЛОГ — (от греч. poly много, многое и logos слово) дискуссия, беседа трех и более участников; полилог культур, полилог мира (по аналогии с диалогом) … Профессиональное образование. Словарь
Полилог — (от греч. polys многочисленный и logos здесь разговор) разновидность речи, в которой несколько участников и все они активны в речевом отношении. Количество говорящих (два или больше двух) не является дифференциальным признаком позиции «диалог П.» … Педагогическое речеведение
Полилог — – разговор между несколькими лицами, термин является дополнением к понятию диалог, частично совпадая с ним. Полилог как форма разговорной речи присутствует в некоторых жанрах печатной и аудиовизуальной журналистики … Энциклопедический словарь СМИ
Полилог — (греч., букв. ’речь многих’) разговор многих участников. При этом предполагается, что роль говорящего переходит от одного лица к другому, в противном случае разговор превращается в монолог. Является синонимом слова диалог, так как ошибочно… … Википедия
полилог — (от греч. polys много и logos слово) разговор нескольких действующих лиц в литературном произведении. Ср. диалог … Словарь литературоведческих терминов
полилог — 1. Разговор между несколькими лицами, при чередовании говорящих и слушающих. Количество говорящих (больше двух) не изменяет этого принципа. 2. Разговор, беседа между многими лицами. Ср. диалог, монолог … Толковый переводоведческий словарь
полилог — полил ог, а … Русский орфографический словарь